16
Etusivu
Henkilötietoja
Arvoni
Kalenteri
Galleria
Blogit
Ota yhteyttä
Ari Facebookissa
Keskusta
 

21.05.2014

Teiden kunto uhkaa heikentyä liikaa/ Pitkäjänteisempää tienpitoa. Mielipidekirjoitus Etelä-Saimaa 10.4.2014, Länsi-Saimaan Sanomat 16.4.2014.


Hallitus leikkaa ensi vuonna perusväylänpidosta sata miljoonaa euroa. Se tietää ongelmia kanta- ja alempiasteiselle tieverkolle. Tämä on vastoin liikennepoliittisen selonteon tavoitteita.

Perustienpidon korjausvelan arvioidaan jo nyt olevan yli kaksi miljardia euroa ja uudet leikkaukset kasvattavat sitä jatkossa. Leikkaukset tienpidosta eivät tuo pitkällä aikavälillä säästöjä, koska korjausvelan lisäämisellä lasku teiden kunnostamisesta siirtyy tuleville sukupolville.

Entinen liikenneministeri Kyllönen nimitti helmikuun lopussa parlamentaarisen työryhmän pohtimaan väylien kuntoa, väylänpidon korjausvelkaa ja rahoitusta. Tavoitteena on eduskuntapuolueiden yhteinen näkemys korjausvelan hoidosta pitkällä aikavälillä, sillä teiden kunto ei katso hallitus- tai eduskuntakausia. Työryhmän kokoukset on kuitenkin peruttu ministerivaihdoksen myötä.

Nyt myös liikenneministerin tehtäviä hoitavan hallinto- ja kuntaministeri Virkkusen on käynnistettävä kokoukset pikapikaa ja saatava työ käyntiin, jotta tieongelmiin löydetään ratkaisuja. Uutta liikenneministeriä ei nimitetty hallituksen loppukaudeksi. Toivottavasti tämä ei ole merkki siitä, että liikenneasioiden tärkeys on laskenut hallituksen arvoasteikossa.

Isot liikennehankkeet ja perusväylänpidon rahoitus ovat valtion budjetissa samalla momentilla. Perusväylänpito on joutunut kärsimään erityisesti isojen, satoja miljoonia euroja vievien hankkeiden myötä. Yksityisteiden valtionavustukset lähestyvät hallituksen leikkausten myötä nollaa.

Alempiasteinen tieverkko ja sen myötä alueiden asukkaat, mökkiläiset ja elinkeinoelämä kärsivät heikkenevästä tieverkosta. Koko maassa on pystyttävä asumaan, siihen tarvitaan hyväkuntoista tiestöä. Väylätyöryhmän työtä on jatkettava pikaisesti ja Suomeen on saatava nykyistä pitkäjänteisempi liikennepolitiikka.


Ari Torniainen
kansanedustaja, Keskusta
liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen

Kuva
alapalkki

Kaakon Nettipalvelu Oy
Layout: Huhtikuu