16
Etusivu
Henkilötietoja
Arvoni
Kalenteri
Galleria
Blogit
Ota yhteyttä
Ari Facebookissa
Keskusta
 

21.11.2014

Liikennehankkeita tarvitaan koko maahan. Mielipidekirjoitus Länsi-Saimaan Sanomat 2.9.2014, Joutseno 2.9.2014, 3.9.2014, Uutisvuoksi 9.9.2014.

Hallituksen budjettiriihessä päättämät liikennerahat menevät pääosin pääkaupunkiseudun raidehankkeisiin, vaikka budjettiriihessä piti arvioida työllisyyttä edistävien, pienten ja nopeasti käynnistettävien elinkeinopoliittisten liikennehankkeiden sekä perustienpidon tarpeet.

Espoossa jatketaan länsimetroa, mikäli kaupunki kaavoittaa riittävän määrän asuntoja radan varrelle. Pisararata rakennetaan Helsinkiin pääkaupunkiseudun raideliikennettä varten. Tampere saa pikaraitiotiensä. Näiden raidehankkeiden arvioidaan maksavan noin 2 miljardia euroa. Joitakin pienempiä tie- ja ratahankkeita sovittiin lisäksi maakuntiin. Uudet isot hankkeet keskittävät asutusta. Budjettiriihessä unohdettiin maakuntien liikenneyhteyksien ja koko maan kehittäminen.

Mielestäni Pisararadasta on selvitettävä edullisempi vaihtoehto. Hankkeen kustannusarvio on noussut jo lähes miljardiin euroon.

Valtatie 6:n rakentaminen olisi pitänyt käynnistää pikaisesti eikä vasta ensi vuonna. Liikennepoliittisessa selonteossa ollutta hanketta on jo myöhästytetty usealla vuodella. Sisävesiliikenteelle tärkeä Savonlinnan syväväylän siirto saa rahaa ensi vuodelle.

Hallitus nostaa autoilun hintaa korottamalla ajoneuvoveroa 180 miljoonaa euroa ja liikennepolttoaineveroa 42 miljoonaa euroa. Koko Suomea on kehitettävä ja siihen tarvitaan toimivaa liikenneverkkoa. Tieverkko on avainasemassa maakunnissa. Raideliikenne on tärkeä suurimpien kaupunkien välillä ja tavaraliikenteessä.

Alempiasteinen tieverkko rapautuu. Maakunnissa on useita huonokuntoisia teitä, joiden kunnostus ja tienpito työllistävät mutta tarvitsevat lisärahaa. Perustienpitoon syntyy jatkuvasti korjausvelkaa; perustienpidon rahat vähenevät 70 miljoonaa euroa. Yksityisteiden rahoitus vähenee kolmeen miljoonaan euroon, josta suurin osa menee lossiliikenteeseen.

Työllisyyden parantamiseksi olisi ollut järkevä käynnistää nopeasti liikennepoliittisessa selonteossa olevat hankkeet. Hallituksen nyt tekemillä päätöksillä sidotaan pitkälti seuraavan hallituksen liikennerahat.

Ari Torniainen
kansanedustaja, Keskusta
liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen

Kuva
alapalkki

Kaakon Nettipalvelu Oy
Layout: Huhtikuu