Takaisin edelliselle sivulle
21.11.2014
Mikkelintietä ei saa unohtaa. Mielipidekirjoitus Länsi-Saimaan Sanomat 23.9.2014.
YLE uutisoi 19.9. Kaakkois-Suomen liikennestrategiasta. Strategian ovat valmistelleet Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson maakuntaliitot yhdessä Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen ja Liikenneviraston kanssa.
Strategiaan on listattu alueen näkemys tärkeimmistä liikennehankkeista. Listausta tarjotaan Kaakkois-Suomen näkemyksenä seuraavaa hallitusohjelmaa ja sen liikennepoliittista selontekoa tehtäessä.
Tärkeimpänä hankkeena pidetään Luumäki-Imatrankoski rataosuuden kaksoisraidetta. Seuraavina viiden kärkihankkeen listalla tulevat Kotkan ja Kouvolan välisen rataosuuden sekä valtatie 15:n parantaminen, Lahden ja Kouvolan välisen valtatie 12:n kunnostaminen sekä Kuutostien parantaminen Kouvolan kohdalla. Viimeisenä listalla ovat raja-asemien ja niille johtavien yhteyksien parantaminen.
Listauksessa on selvä puute: Valtatie 13:n on oltava tärkeiden hankkeiden listalla. Tiellä kulkee paljon henkilöauto- ja raskasta liikennettä, sillä on myös sattunut jatkuvasti vakavia, kuolemaankin johtaneita, liikenneonnettomuuksia.
Samoin tulee noteerata myös valtatie 26 ja Lappeenranta-Vaalimaa -tie tulevaisuuden hankkeina.
Ari Torniainen
kansanedustaja, Keskusta
liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen
Etelä-Karjalan maakuntavaltuuston puheenjohtaja