16
Etusivu
Henkilötietoja
Arvoni
Kalenteri
Galleria
Blogit
Ota yhteyttä
Ari Facebookissa
Keskusta
 

Takaisin edelliselle sivulle

22.12.2020

Keskustan Torniainen ja Lohi: Keskusta vaatii sähköautojen latauslain uuteen valmisteluun. Kannanotto, julkaistu mm. Helsingin Sanomat 18.10.2019, Lappeenrannan Uutiset 18.10.2020, Uusi Suomi 18.10.2020, MTV 18.10.2020, Suomenmaa 18.10.2020. YLEllä lainattu kommenttia 20.10.2019, samoin Moottori-lehdessä 24.10.2020.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ari Torniainen (kesk.) sekä Keskustan talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Markus Lohi toteavat, että Keskusta ei hyväksy parhaillaan lausuntokierroksella olevaa ympäristöministeri Krista Mikkosen (vihr.) esitystä sähköajoneuvojen latausvalmiuksista ja latauspisteiden rakentamisesta.

- Lausunnoilla olevaan esitykseen sisältyvät kustannusarviot on laskettu reippaasti alakanttiin, aikataulu on liian kireä ja velvoitetta on ylimitoitettu tuntuvasti. Esitys menee reippaasti sen yli mitä pohjana oleva EU-direktiivi vaatii. Ympäristöministeriön esittämät kansalliset lisävaatimukset olisivat kohtuuttomia niin kotitalouksien, yritysten kuin kuntakentänkin kannalta, edustajat toteavat.

Torniainen myös muistuttaa, että vaihtoehtoisia ympäristöystävällisiä polttoaineratkaisuja kehitetään jatkuvasti, eikä sähkö ole ainoa vaihtoehto. Yhden energialähteen suosiminen tuntuu nurinkuriselta.

- Perinteisesti polttoaineen jakelupisteet ovat syntyneet Suomeen markkinaehtoisesti, ei pakkoa käyttäen. Kaava on yksinkertainen: se, joka käyttää, niin maksaa. Nyt uhkaa käydä niin, että kaikki maksavat, muttei juuri kukaan käytä.
Esityksen vaikutusarvioissa puhutaan 1100-2300 euron investointitarpeesta latauspistettä kohti, mutta käytäntö on osoittanut, että todelliset kustannukset saattavat olla jopa 5000 euroa.

Lohen mukaan rakentaisimme latauspaikkoja sähköautoille, joita ei vielä ole.

- Pelkästään elinkeinoelämän näkökulmasta kyseessä olisi satojen miljoonien hukkainvestointi. Investoinnit tehtäisiin täysin väärässä mittakaavassa ja käyttäjien kannalta myös vääriin paikkoihin. Tutkimustieto myös osoittaa, että käytössä olevien sähköautojenkin latauksista peräti 80-90 prosenttia tehdään kotona.

Mikkosen esityksestä on poistettu jopa pk-yrityksiä koskeva poikkeus, mutta on tärkeä huomata, että miljoonainvestoinnit koskettavat koko elinkeinoelämän kenttää aina kyläkirpputorista suurten ketjujen miljoonainvestointitarpeisiin.

- Jokainen voi miettiä, onko kohtuullista syöstä yrityksiä taloudelliseen ahdinkoon pihalla käyttämättömänä seisovan lataustolpan takia? Kauppakorkeakoulun johdantokurssi alkaa kysynnän ja asiakastarpeiden ymmärtämisen korostamisella. Yritys kyllä investoi, kun tarvetta löytyy, Torniainen muistuttaa.

Esitys asettaa kohtuuttomia velvoitteita myös yksityisille taloyhtiöille ja on voimakkaasti ristiriidassa esimerkiksi kohtuuhintaisen asuntotuotannon edistämisen kanssa.

-Meillä on Suomessa tuhansia taloyhtiöitä, joilla on vaikeuksia toteuttaa edes välttämättömiä putkiremontteja. Näitä ei tule rasittaa kohtuuttomasti uusilla velvoitteilla. Samoin kunnissa tällaisiin investointeihin varattavat rahat ovat pois jo muutenkin tiukilla olevista peruspalveluista, Lohi toteaa.

Lohi ja Torniainen toivovatkin, että ministeri Mikkonen kuuntelee herkällä korvalla esityksen saamaa lausuntopalautetta ja valmistelee tämän jälkeen esityksen uudestaan. Mitään syytä direktiivin velvoitteiden kansalliseen ylittämiseen ei ole.

Lisätietoja:

kansanedustaja Ari Torniainen p. 050 512 0422

kansanedustaja Markus Lohi p. 0400 692 682

Kuva
alapalkki

Kaakon Nettipalvelu Oy
Layout: Huhtikuu