16
Etusivu
Henkilötietoja
Arvoni
Kalenteri
Galleria
Blogit
Ota yhteyttä
Ari Facebookissa
Keskusta
 

Takaisin edelliselle sivulle

23.12.2020

Keskustan liikenneavaus on reilu ja realistinen. Julkaistu Keskustan järjestösivut 29.10.2020. Osia julkaistu mm. Helsingin Sanomissa, Kauppalehdessä, Ilta-Sanomissa, Iltalehdessä, Maaseudun Tulevaisuudessa, Etelä-Saimaan Sanomissa,

Keskusta linjaa: oman auton käyttöä ei rajoiteta, liikenneverotus oikeudenmukaisemmaksi, etätyö on mahdollisuus, selkeä ei polttoaineveron korotuksille.

Me keskustalaiset haluamme lopettaa autoilijoiden syyllistäminen ilmastoasioissa. Autoilu on välttämätöntä suurimmassa osassa pitkien välimatkojen Suomea. Joukkoliikennepalvelut ja kevytliikenne toimivat vain suurimmissa kaupungeissa - jos sielläkään.

Keskustan eduskuntaryhmä esitti tällä viikolla oman mallinsa liikenteen päästöjen vähennystavoitteesta vuoteen 2030 mennessä. Huomionarvoista on, että jo nykyisellä tahdilla päästöt vähenevät jonkin verran.

Etätyötä ja uusiutuvia, kotimaisia polttoaineita

Vähäpäästöisempään liikenteeseen päästään monien eri keinojen avulla. Keskusta esittää selkeitä, alueellisesti ja sosiaalisesti oikeudenmukaisia ratkaisuja seuraavasti:

Noin kolmasosa liikenteen jäljellä olevasta päästövähennyksestä voidaan saavuttaa etätyön kautta. Meidän pitää rakentaa toimivat ja nopeat tietoliikenneyhteydet koko maahan kattaen niin vakituiset kuin vapaa-ajan asunnot. Myös työpaikoilla pitää sopia etätyön mahdollistavia ratkaisuja. Etätyö vähentää väestön muuttopainetta suuriin keskuksiin.

Toinen iso kokonaisuus on kotimaisten, uusiutuvien biopolttoaineiden lisääminen liikennepolttoaineissa. Samalla tutkitaan, voidaanko ottaa käyttöön raskaan liikenteen sataprosenttisesti uusiutuva ammattidiesel.

Joukkoliikenteessä linja-autot vaihdetaan sähkö- tai kaasukäyttöisiksi. Pannaan toimeen kansallinen biokaasuohjelma. Panostetaan uusiutuvan energian tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Vähäpäästöinen, kotimainen energia tuo työtä Suomeen ja vähentää tuontienergiariippuvuutta.

Loput päästövähennykset saavutetaan liikennejärjestelmän uudistamisen, kuten logistiikan tehostumisen, toimivan joukkoliikenteen, pyöräilyn lisääntymisen ja parempikuntoisen liikenneverkon avulla. Tämä tarkoittaa teiden kunnostamista kaikenasteisella, myös alempiasteisella tieverkolla. Liikennejärjestelmien parannuksia pitää tehdä kaikkialla Suomessa.

Liikenteen veromallin on oltava reilu

Liikenteeseen tarvitaan uusi, alueellisesti reilumpi veromalli. Se rakennetaan kymmenen vuoden sisällä siten, että liikenteessä otetaan ihmisten asuminen ja auton välttämätön käyttötarve paremmin huomioon.

Ratkaisu on tehtävä ehdoton yksityisyyden suoja varmistaen. Järjestelmällä ei kerätä mitään muuta tietoa kuin tieluokka ja ajettu kilometrimäärä, jotka toimitetaan verottajalle. Järjestelmä ei saa aiheuttaa kansalaisille lisäkustannuksia ja sen on oltava yksinkertainen.

Keskusta ei hyväksy lisäkorotuksia bensan ja dieselin verotukseen. Uusi veromalli mahdollistaa sen, että myös ulkomailta Suomeen tuleva liikenne osallistuu liikennekustannuksiin. Veromalli korvaa litrakohtaisen polttoaineverotuksen. Mallin myötä ruuhkamaksuja ei tarvitse ottaa käyttöön.

Keskusta haluaa, että kaikkialla Suomessa pystytään liikkumaan entiseen tapaan eikä liikkumisen kustannuksia saa nostaa.

Keskustan eduskuntaryhmän liikenne-esityksestä löytyy lisätietoa täältä:

https://keskusta.fi/ajankohtaista/uutiset/keskustan-eduskuntaryhma-bensan-ja-dieselin-veronkorotuksille-stoppi-paastot-alas-kotimaisilla-uusiutuvilla-ja-etatyolla/


Ari Torniainen
kansanedustaja
liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtaja

Kuva
alapalkki

Kaakon Nettipalvelu Oy
Layout: Huhtikuu