Ari Torniainen
Takaisin edelliselle sivulle

09.03.2023

Keskustan liikennelinjaus: Dieselin käyttövoimavero poistettava, miljardihankkeet jäihin. Julkaistu Suomenmaassa 8.3.2023

KESKUSTA muistuttaa tuoreessa liikennelinjauksessaan, että käyttövoimaveron perusteluna on ollut dieselin bensaa halvempi hinta. Venäjän hyökkäyssota nosti kuitenkin dieselin bensaa kalliimmaksi, mikä on vienyt verolta olemassaolon oikeutuksen.

– Verotuksen pohjana pitää olla oikeudenmukaisuus. Dieselveron perusta on murentunut, kun dieselin hinta on noussut Venäjän sodan myötä. Siksi keskusta esittää käyttövoimaveron poistoa, keskustan liikennepoliittista valmistelua johtanut kansanedustaja Ari Torniainen sanoo tiedotteessa.

Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi muistuttaa, että uudessa tilanteessa suomalaisten tasa-arvo edellyttää käyttövoimaveron poistoa.

– Pitkien etäisyyksien maassa auton käyttö on monelle välttämättömyys, eikä näillä polttoaineen hinnoilla huviajella, Lohi perustelee.

KESKUSTA muistuttaa myös, että liikenne- ja viestintäministeriön ja valtiovarainministeriön tuoreiden arvioiden mukaan miljardien uudet ratahankkeet ovat taloudellisesti kannattamattomia ja ympäristölle tuhoisia.

Toisaalta nykyisten teiden ja raiteiden korjausvelan umpeen kurominen edellyttää keskustan mukaan lisäpanostusten jatkamista. Keskusta lähteekin siitä, että tällä vaalikaudella korotettua perusväylänpidon rahoitusta on suojeltava miljardihankkeilta, jotta väyläverkko ei pääse rapautumaan.

– On uskomatonta, että SDP, perussuomalaiset ja kokoomus maalaavat kuvaa, jossa rahat riittävät sekä perusväylien kunnostamiseen että kymmenen miljardin uusiin raidehankkeisiin. Näillä keisareilla ei ole vaatteita. Rehtiä on myöntää, että raha ei riitä sekä korjausvelan kaventamiseen että uusiin hankkeisiin, Lohi sanoo.

Torniainen muistuttaa, että kevään vaaleissa ja hallitusneuvotteluissa ratkaistaan, miten liikennemiljardit suunnataan ja suomalaisten arjen liikkumisen edellytykset turvataan. Keskustan vaihtoehdossa mennään koko Suomen tarpeet edellä, Torniainen painottaa.

– Kansalaisten ja yritysten tarvitsemat raiteet sekä maantiet on pidettävä kunnossa koko maassa. Tämä ei onnistu, jos rajalliset voimavarat suunnataankin uusiin jättihankkeisiin.

PIDEMMÄLLÄtähtäimellä keskusta haluaa autoilun verotukseen kokonaisuudistuksen kilometripohjaisella mallilla, jossa autoilu on suhteellisesti edullisempaa siellä, missä teiden kunnossapito on heikompaa ja missä ei ole toimivaa joukkoliikennettä.

Verouudistus on keskustan mukaan toteutettava tietoturvallisesti ilman autoilijoiden valvontaa, eikä autoilun verotus saa nousta uudistuksessa.

Keskusta vaatii myös ammattidieselin ja ulkomaisen raskaan liikenteen vinjettimaksun ottamista käyttöön jo tänä vuonna. Raskaan liikenteen vinjettimaksu on valmisteltava ja otettava käyttöön alkavalla hallituskaudella, mikäli siihen saadaan toimiva malli.

Keskusta ei kannata ruuhkamaksujen käyttöönottoa, koska ne ovat ylimääräinen kuluerä kansalaisille ja lisämaksu etenkin päivittäin autoa työssään käyttäville ihmisille.

– Suomessa ei ole sellaisia ruuhkia, joita pitäisi rajoittaa ylimääräisten maksujen avulla, keskusta perustelee.

RAUTATIELIIKENTEESSÄ keskusta haluaa junien pysähtyvän nykyistä useammilla asemilla. Paikallisia asemia ja pysäkkejä sekä yhteyksiä on avattava lisää.

– VR:n on huomioitava erilaiset sesongit aikatauluissaan ja pysäkkien käytössään nykyistä paremmin. Monien matkailukohteiden läheisyydessä on rautatieasema, keskusta muistuttaa linjapaperissaan.

Rautateille tarvitaan keskustan mielestä korjausohjelma, jossa olemassa olevan rataverkon korjausvelka hoidetaan ja jossa nopeilla junilla voidaan tulevaisuudessa liikkua koko maassa. Tulevaisuudessa kaikilla päärataosuuksilla on voitava liikkua vähintään 200 km/h eli Pendolino-nopeuksilla.

Junaliikenteen on toimittava jatkossakin osto-, velvoite- ja markkinaehtoisesti, jotta junia liikkuu koko maassa, keskusta painottaa.

Jos Helsingistä Tallinnaan suunnitellun tunnelin kannattavuus osoitetaan realistisilla laskelmilla, se voidaan keskustan mielestä rakentaa EU- ja yksityisellä rahoituksella.

Keskustan mielestä kansainvälisiä liikenneyhteyksiä on parannettava. Muuttuneen turvallisuuspoliittisen tilanteen vuoksi ja huoltovarmuuden turvaamiseksi keskusta selvityttäisi rautatieyhteyksien rakentamista erityisesti Norjan pohjoisiin satamiin Pohjois-Atlantille.

Mikäli yhteys rakennetaan, siihen on saatava EU-rahoitusta. Mahdollinen rata on suunniteltava yhteistyössä Ruotsin ja Norjan kanssa, keskusta painottaa.

Kuva1

Ari Torniainen | 00102 EDUSKUNTA | 050 512 0422 / 09 432 3184 | | www.aritorniainen.fi
Ylös