Takaisin edelliselle sivulle
21.05.2014
Pullonkaula ei ole Vaalimaa. Tiedote julkaistu Länsi-Saimaan Sanomat 14.3.2014
Metsäteollisuus ry pyrkii vaikuttamaan Suomen hallituksen maaliskuun kehysriihen päätöksiin haluamalla kehysriihestä panostuksia raideliikenteeseen.
Kansanedustaja Ari Torniaisen mielestä raideliikenteen ohella panostuksia tarvitaan ennen muuta tiestöön.
-Etelä-Karjalan liikenteen todellinen pullonkaula on valtatie 6 (vt 6) osuus Taavetti-Lappeenranta. Vt 6 on maakunnan ykköshanke. Sekä henkilö- että raskaanliikenteen kannalta on tärkeää, että vt 6 saadaan pikaisesti rakenteille, Torniainen linjaa.
Metsäteollisuuden tiedotteessa on lapsus: ”Suomen itärajalla Vaalimaan kautta kulkevat junakuljetukset ovat muodostumassa yhä suuremmaksi pullonkaulaksi sekä henkilö- että tavaraliikenteessä.”
-Raideliikenteen osalta rataverkon rungon muodostaa maakunnan kautta kulkeva Karjalan rata, jonka kautta on yhteydet Vainikkalan (henkilö- ja tavaraliikenne) ja Imatrankosken (tavaraliikenne) raja-asemien kautta myös Venäjälle. Raideliikenteen osalta tärkein hanke on Luumäki-Imatrankoski kaksoisraide, Torniainen toteaa.
Metsäteollisuus linjaa Kehyspäätöksestä kasvupanostusta raideliikenteeseen -tiedotteessaan: ”Välttämättömien julkisten menojen leikkausten ohella tarvitaan myös panostusta kasvun aikaansaamiseksi, esimerkiksi investoimalla elinkeinoelämän kannalta merkittävien liikenneyhteyksien parantamiseen.”
Kansanedustaja Torniaisen mielestä Metsäteollisuus ry:n kokonaiskuva on oikea. Suomi tarvitsee kehysriihestä talouden kasvua ja kilpailukykyä tukevia toimenpiteitä.
Ari Torniainen
kansanedustaja (Kesk.)
liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen